Turizmde Gelir Kaybı Geçmiş Yıllara Göre Yüzde 70’e Ulaştı

Sektör turizmin en iyi yılı 2019 seviyesine 2022 yılında geri dönüş bekliyor. 2021 içinde 2019’un yüzde 70’i kadar turist öngörülüyor.

Uluslararası Resort Kongresi nde yapılan turizm sektörü anketinde, bu yıl otelcilerin yüzde 15’inin işletmelerini hiç açmadığı ortaya çıktı. Sektör turizmin en iyi yılı 2019 seviyesine 2022 yılında geri dönüş bekliyor. 2021 içinde 2019’un yüzde 70’i kadar turist öngörülüyor.
Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmecileri Derneği’nin (AKTOB), bu yıl dijital ortamda düzenlediği 10’uncu Uluslararası Resort Kongresi’nde, turizmcilere 2020 yılı değerlendirmesi ve 2021 yılına ilişkin beklentilerinin sorulduğu bir anket yapıldı.

GELİR KAYBI YÜZDE 80’İ BULDU
Covid-19 salgınının gelir kaybına etkisi sorulan turizmcilerin yüzde 22’si yüzde 80’den fazla, yüzde 21’i yüzde 60-80 arası, yüzde 24’ü yüzde 40-60 arası, yüzde 20’si yüzde 20-40 arası gelir kaybı yaşadığını açıkladı. Yüzde 11’i gelirinin aynı kaldığını, yüzde 1’i ise gelirini yüzde 5 ve üzeri artırdığını açıkladı.

2019 SEVİYESİ 2022’DE GERİ DÖNER
Türkiye turizminin şu ana kadar ki en iyi yılı olan 2019 seviyesine hangi yıl ulaşabileceği sorulan turizmcilerin yüzde 59’u 2022, yüzde 26’sı 2023’ü işaret etti. 2024 ve sonrası için yüzde 10, 2021 için yüzde 5’i beklenti içinde.

2021, 2019’UN YÜZDE 70’İNE ULAŞIR
2021 yılının 2019’a göre beklentisi sorulan turizmcilerin yüzde 53’üne göre yüzde 70’i oranında olması bekleniyor. Yüzde 27’si yüzde 50, yüzde 11’i 2019’dan daha iyi, yüzde 9’u da yüzde 30’u oranında beklentisi olduğunu kaydetti.
2020’de yaşanan en büyük sıkıntılar yüzde 53 nakit akışının sağlanamaması, yüzde 19 insan kaynağının korunması, yüzde 15 işletmesini açmaması, yüzde 13 ise kredi ödemelerini yapamadığı şeklinde sıralandı.

COVİD ENDİŞESİ
2021 yılında Türk turizmi için en önemli risk, yüzde 72 ile Covid-19’un etkisinin devam etmesi gösterildi. Ardından yüzde 11’er ile bölgedeki siyasi gelişmeler ve kalifiye personel eksikliği, yüzde 4 ile enflasyon artışı, yüzde 2 ile rakip destinasyonlar geldi.

BDT VE AVRUPA’DA ARTIŞ BEKLENİYOR
2021’de bu yıla göre Avrupa pazarında turizmcilerin yüzde 58’ine göre yüzde 16 üzeri artış bekleniyor. Yüzde 17’ye göre yüzde 10, yüzde 8’e göre yüzde 5 artış bekleniyor. Yüzde 9’u aynı kalacağını, yüzde 7’si de düşüş öngörüyor. BDT pazarı içinse yüzde 69’u yüzde 15 üzeri artış bekliyor. Yüzde 15’i yüzde 10, yüzde 6’sı yüzde 5 artış düşünüyor. Yüzde 7’sı aynı olacağını, yüzde 4’ü de düşeceğini kaydetti.

İÇ PAZAR KONTENJANI NE OLACAK
İç pazar kontenjanını turizmcilerin yüzde 47’si aynı düzeyde tutarken, yüzde 42’si artırdı. Yüzde 11’i de azalttı. 2021 Euro kuru yüzde 60’a göre 10 TL ve üzeri bekleniyor. 2020’de yüzde 38 kredilerini yeniden yapılandırdı, yüzde 32 kredi kullanmadı, yüzde 18 kredi bulmakta zorlandı, yüzde 14 ise kredi kullanımını azalttı.

COVİD-19 STRATEJİSİ
Türk turizminin öncelikli ihtiyacı yüzde 29’a göre Covid-19 sonrası yeni stratejilerin belirlenmesi, yüzde 20’ye göre imaj ve algı yönetimi. Kişi başı turist gelirinin artırılması, turizmin kamu bütçesinden daha fazla pay alması, yapısal reformlar, finansmana erişim, yeni pazarlar ve ürün çeşitliliğinin artırılması olarak sıralandı.

TTGA’DAN BEKLENTİLER
Türkiye Turizm Tanıtma ve Geliştirme Ajansı’nın (TTGA) öncelikli görevi için 12 ay turizm hareketlerini destekleyecek yan ürünlere destek ve teşvik bekleniyor. Ayrıca pazarlara göre farklı tanıtım stratejilerinin oluşturulması ve Covid-19 sonrasında tanıtıma ağırlık verilmesi de öne çıktı.
Covid-19 sonrası için yüzde 60’ı 2-3 yıl sonra normalleşme olacağını düşünüyor. Yüzde 32’si hiçbir şeyin eskisi gibi olmayacağı, yüzde 8’i hiçbir şeyin değişmeyeceğini öngörüyor.

YÜZDE 15’İ HİÇ AÇMADI
Bu yıl turizmcilerin yüzde 32’si işletmelerini 3-6 ay arası açarken, 9-12 ay açık olanların oranı yüzde 13, 6-9 ay açık olanlar yüzde 19 oldu. 1-3 ay arası ise yüzde 22’si işletmesini açtı. Yüzde 15’i ise bu yıl işletmesini hiç açmadı.

ERKEN REZERVASYONDAN UMUT YOK
Turizmcilerin yüzde 91’i erken rezervasyon talebinin düşük, yüzde 9’u ise güçlü olmasını bekliyor. Online satışlarla ilgili beklentilere bakıldığında, yüzde 40’ı yüzde 10-20, yüzde 27’şeri ise yüzde 20-30 arası ve yüzde 30 üzeri artış bekliyor. Yüzde 6’sı aynı kalacağını düşünüyor.
Abdurrahman Büyükkeskin

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
0Shares

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

%d blogcu bunu beğendi: